Spelutveckling – led rätt målgrupp till ditt spel
Spelutveckling – led rätt målgrupp till ditt spel

Spelutveckling – led rätt målgrupp till ditt spel

Som spelutvecklare är du antagligen fokuserad på att producera tv-spel som du själv gillar. Det brukar vara en bra grundregel i kreativa sysslor: Gör det som känns rätt för dig och förhoppningsvis upptäcker likasinnade spelet så småningom. Det är dock inte riktigt så enkelt. I dag är utbudet av spel stort, och att stå ut från mängden kan vara problematiskt. Det finns alltid en risk att ditt spel slukas upp av bruset – såvida du inte lägger energi på marknadsföring.

Olika typer av marknadsföring

Marknadsföring kan innebära massor av olika saker. Eftersom det rör sig om tv-spel eller datorspel kan vi anta att din målgrupp har åtminstone lite erfarenhet av digitala kanaler. Använd ungapped.se för ett smidigt marknadsföringsverktyg som hjälper dig att skapa marknadsföring via till exempel sms och e-post. Du får också tillgång till erfarna experter som kan bistå med hjälp för att effektivisera kommunikationen. Du kan använda Ungappeds tjänster helt gratis under en månad, så varför inte testa?

Tänk marknadsföring hela tiden

Förutom att använda Ungapped, kan du försöka ställa om din syn på marknadsföring. Marknadsföring handlar inte bara om att sprida information i olika kanaler. Det handlar också om att ta vara på varje tillfälle som ges. Varje konferens, event eller sammankomst av egentligen alla slag, är ett tillfälle att nätverka och göra folk uppmärksamma på ditt spel.

Det betyder inte att du ska försöka nästla in ditt spel i varenda konversation du har – försök i stället att ha det i bakhuvudet, och hitta tillfällen då det kan vara intressant för andra.